طراحی-گرافیک-تبریزگرافیک به این معنی که طراحی گرافیک، نمایشی بصری بر روی یک سطح اطلاق میشود.همانند دیوارها، کاغذها، صفحه نمایش کامپیوتر و یا حتی یک سنگ و …که در آن نوعی اطلاع رسانی،چهره نگاری یا سرگرمی وجود دارد.از لحاظ فنی می توان گفت که طراحی گرافیک یعنی هنر برقراری ارتباط بصری از طریق عکس های متنی، نمادها و کارهای هنری که وظیفه انجام آن ها بر عهده ی یک طراح گرفیک است. باید بگوییم که طراحی گرافیک چیزی نیست که در سال های اخیر بوجود آمده باشدبلکه در گذشته هم نیز وجود داشته است اما امروزه به اوج شکوفایی خود رسیده است.

پوستر

در اواخر قرن نوزدهم میلادی، بر اثر تحولات تصویر سازی و پیوند نزدیکی که در بین نقاشی و چاپ،پدیده ای تازه ای موسوم به پوستر و یا آفیش یا پلاکارد به وجود آمد.پوستر به عنوان نوعی طراحی گرافیک به مقوله نمایش و تبلیغ مربوط می باشد.در پوستر باید تصویر و کلمات به طور مختصر، مرتبط با یک مفهوم واحد و به یاد ماندنی باشند.همان طور که چاپ و مطبوعات، یکباره در ایران رواج پیدا کرد، اشکال متفاوت پوستر نیز به صورت ناگهانی، ظاهر و برای مقاصد مختلف، مورد استفاده قرار گرفت.

نشانه و آرم

به طور کلی، اکثر افراد، کلمه (آرم) را به جای (نشانه) می شناسند.نشانه از واژه یونانیsemeion گرفته شده است که دو واژه و معمولا برای مطالعه زبان هایی ویژه با نظام های نشانه ای غیرزبانی اعم از تصویر- ایماء و اشاره- تئاتر و … به کار می رود.نشانه یا آرم بیان مفهوم چیزی است که درقالب شکل دیگری در ذهن تجلی میابد. نماد را باید روی کاغذ ثبت نمود.نماد باید تماماَ بیانگر چیزی باشد که عینیت پیدا کرده است.در طراحی نشانه، ریتم، فرم، تکنیک و قدرت اجرایی، یکجا به نمایش در می آید.

طراحی-گرافیک-تبریز

نوشتار و طراحی حروف

عنوان اصلی و نوشته ها از عوامل بصری اصلی در طراحی به چشم می آیند، وجود آنها در صفحه یک موضوع ضروری برای هدایت چشم به موضوع مورد نظر است. نوشته باید در صفحه خوانا باشد و مزاحم عناصری دیگر نباشد. آرایش و تخصیص حروف در مرحله ی آماده سازی قبل از چاپ است که به چاپ از نوع فلزی و یا لترپرس مربوط می گردد . برای انواع حروف چینی که با هر نوع سیستم حروف چینی انجام شده باشد نیز طراحی حروف اطلاق می گردد.

معرفی چند نوع طراحی گرافیکی

طراحی گرافیکیِ هویتِ بصری

یک برند، رابطه ای بین یک کسب و کار یا سازمان با مخاطبان آن است. هویتِ یک برند، نحوه ی ارتباط برقرار کردن یک سازمان با شخصیت، لحن و ذات، همچنین خاطرات، احساسات و تجربه هایش است. طراحی گرافیکی هویت بصری، دقیقاً به این شکل است: عناصر بصری هویت برند که به عنوان وجه ی یک برند در برقراری ارتباط با خصوصیاتی نامشهود از طریق تصاویر، اشکال و رنگ ها، عمل می کند. طراحی گرافیک هویت بصری به منظور ایجاد عناصر طراحی که مناسب تمامی رسانه های بصری هستند، باید دارای دانشی کلی درباره ی انواع طراحی گرافیکی باشند. همچنین به ارتباطاتی عالی، مهارتهای مفهومی و خلاقانه، و اشتیاقی برای تحقیق در مورد صنایع، سازمان ها، روندها و رقبا نیز نیاز دارند.

طراحی گرافیکی بازاریابی و تبلیغات

اکثر افراد، هنگامی که به طراحی گرافیکی می اندیشند ، به طرح های ایجاد شده برای بازاریابی و تبلیغات فکر می کنند.برای بهره مندی از فرآیند تصمیم گیری مخاطبان هدفِ خود، شرکت ها به تلاش های بازاریابی موفق بستگی دارند. بازاریابی عالی، افراد را بر اساس تمایلات، نیازها، آگاهی و رضایتی که از یک محصول، خدمت یا برند دارند، آنها را متعهد می کنند. از آنجایی که افراد همیشه محتوای بصری را جالب تر می دانند، طراحی گرافیکی در تبلیغ و ارتباطی مؤثرتر به سازمان ها کمک می کند.به منظور ایجاد ارزش در استراتژی های بازاریابی، طراحان بازاریابی با مالکین شرکت، رؤسا، مدیران یا متخصصان بازاریابی همکاری می کنند. آنها ممکن است به تنهایی یا بخشی از یک تیم داخلی یا خلاق کار کنند.

طراحی گرافیکی نشریه

نشریات، نمونه هایی تفصیلی هستند که با یک مخاطب از طریق توزیع عمومی ارتباط برقرار می کنند. آنها به صورت سنتی یک رسانه ی چاپی بوده اند. به کتابها، روزنامه ها، مجلات و کاتالوگ ها بیندیشید. با این حال، اخیراً افزایش چشمگیری در نشریات دیجیتالی وجود داشته است. طراحان گرافیکی که در نشریات تخصص دارند، با ویراستارها و ناشران به منظور ایجاد طرح هایی که از لحاظ فن چاپی به دقت انتخاب شده و شامل آثاری هنریِ متشکل از عکاسی، گرافیک و تصویرسازی باشند، با ویراستارها و ناشران همکاری می کنند. طراحان نشریه ممکن است به عنوان طراحانی آزاد ، اعضای آژانس هایی مبتکر یا به عنوان بخشی از یک شرکت نشر داخلی به فعالیت بپردازند.

طراحی گرافیکی رابط کاربری

یک رابط کاربری (UI)، نحوه ی تعامل یک کاربر با یک دستگاه یا برنامه است. طراحی UI، فرآیند طراحی رابط ها به منظور تسهیل در استفاده ی آنان و فراهم آوردن تجربه ای کاربرپسند است.یک UI شامل تمامی مواردی است که یک کاربر با آنان در تعامل است –صفحه ی نمایش، صفحه کلید و موس- اما در زمینه ی طراحی گرافیک ، طراحی UI به روی تجربه ی بصری کاربر و طراحی عناصر گرافیکی نمایشی مانند دگمه ها، منوها، ریزتعاملات و مواردی دیگر تمرکز دارد.طراحان UI در برنامه های کاربردی دِسک تاپ، برنامه های کاربردی تلفن همراه، برنامه های کاربردی وِب و بازی ها تخصص دارند. آنها با طراحانِ (کسانی که نحوه ی کارکردن برنامه را تعیین می کنند) UX (تجربه ی کاربر) و توسعه دهندگان UI (کسانی که برای کار کردن این برنامه کدنویسی می کنند) همکاریِ نزدیکی دارند.

طراحی گرافیکی بسته بندی

اکثر محصولات به منظور محافظت و آماده سازی شان برای ذخیره سازی، توزیع و فروش، نیاز به شکلی از بسته بندی نیاز دارند. اما طراحی بسته بندی نیز می تواند مستقیماً با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند که این مسئله، طراحی بسته بندی را به ابزاری بسیار ارزشمند در بازاریابی تبدیل می کند. هر جعبه، بطریِ شیشه ای و کیف، هر قوطی، ظرف، یا قوطیِ دردار، فرصتی برای بیان ماجرای یک برند است.طراحان بسته بندی مفاهیمی را ایجاد می کنند، مدل هایی را توسعه داده و فایل های آماده به چاپی را برای یک محصول می سازند. به این دلیل که طراحی بسته بندی با رشته ها و اصول بسیار زیادی سروکار دارد، این که طراحان حال ارزش های دیگری از جمله عکاسی، تصویرسازی و هویت بصری را برای محصول ایجاد کنند، امری غیر معمول نیست.

هنر و تصویرسازی برای طراحی گرافیکی

اگر چه هنر و تصویرسازی گرافیکی با طراحی گرافیک تفاوت بسیاری دارند، غالباً مانند هم به نظر می رسند. طراحان به منظور برقراری ارتباط و حل مشکلات، قطعاتی هنری را می سازند، هنرمندان و تصویرسازان گرافیکی کارهای هنریِ اصلی را خلق می کنند. هنر آنان شامل اشکال مختلفی؛ از هنرهای زیبا گرفته تا دکوراسیون و تصویرسازی های داستانی می باشد.اگرچه از لحاظ فنی، هنر و تصویرسازی گرافیکی نوعی از طراحی گرافیکی نیستند، به این دلیل که برای استفاده های تجاری در زمینه ی طراحی گرافیکی، بسیاری از موارد مشابه آن ایجاد شده اند، که شما نمی توانید بدون صحبت درباره سایر موارد، از یک مورد آن صحبت کنید.