دسته‌بندی نشده

اهمیت بسته بندی در فروش محصول

بسته بندی-تبریز

برندها به طور متوسط حدود 7 ثانیه فرصت دارند تا قبل از اینکه مشتری به سراغ گزینه بعدی برود تأثیر خوبی روی او بگذارند. طراحی بسته بندی موثر و جذاب نه تنها باعث می شود که یک محصول نسبت به محصولات دیگر برتری پیدا کند، بلکه ارزش های برند را نیز منعکس می کند.

طبق یک نظرسنجی، 52 درصد از مشتریان آنلاین گزارش می دهند که اگر سفارشات خود را در بسته بندی های درجه یک دریافت کنند، به خرید از همان شرکت ادامه می دهند. حتی در ویدیوهای آنباکسینگ یوتیوب و اینستاگرام هم می توانید اهمیت بسته بندی جذاب را برای مشتریان مشاهده کنید. علاوه بر این، بسته بندی جذاب نوعی تبلیغات رایگان است که به راحتی توجه مشتریان را به محصول جلب می کند. با توجه به این توضیحات، ما در این مطلب از سایت تبریز چاپ تصمیم داریم درخصوص تاثیر بسته بندی در فروش با شما صحبت کرده و نکاتی در این خصوص به شما آموزش دهیم. همراه ما باشید.

 

اهمیت بسته بندی محصول

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، یک بسته بندی محصول جذاب می تواند در همان نگاه اول توجه بیننده را به خود جلب کند. در صورتی که شما بسته بندی محصولات خود را به شکل خاص و زیبایی طراحی نمایید، احتمال اینکه دیگران آن ها را به محصولات دیگر ترجیح دهند بیشتر خواهد بود. به طور کلی، بسته بندی بخش ویژه ای از طراحی و تولید محصول است که باید جدی گرفته شود.

برخی از مهم ترین دلایل اهمیت بسته بندی محصول عبارتند از:

  • محافظت از محصول: اولین دلیل اهمیت بسته بندی محصول این است که به عنوان یک لایه خارجی عمل کرده و به خوبی از محصول شما در برابر عواملی مثل گرد و غبار، رطوبت، آلودگی، ضربه و… محافظت خواهد کرد.
  • افزایش فروش: آمارها نشان می دهد که بسته بندی جذاب یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی انتخاب مشتریان است.
  • برندسازی: بسته بندی خاص و جذاب محصول به همراه استفاده از رنگ ها و لوگوی منحصربه فرد شرکت می تواند روی برندینگ تاثیرات زیادی داشته باشد.
  • معرفی محصول: بسته بندی محصول فضایی را برای شما فراهم می کند که می توانید از آن برای معرفی مشخصات محصول، توضیح ارزش ها، محتوای محصول خود یا بیان داستان برندتان استفاده کنید.

چرا بسته بندی انقدر مهم است؟!

اهمیت بسته بندی محصولات و کالاها فارغ از نوع آن مثل مواد غذایی، آرایشی – بهداشتی، الکترونیکی، البسه و غیره به حدی بالاست و نقش آن در بازاریابی و فروش و غیره تا حدی مهم تلقی شده که شرکت های بزرگ تولیدی دنیا با شرکت های حرفه ای در زمینه چاپ و بسته بندی همکاری می کنند تا فروش بالای محصولات خود را تضمین کنند.

در ابتدای این مطلب ابتدا به اهمیت بسته بندی در بازاریابی می پردازیم:

  • تبلیغ محصول: انجام تبلیغات در بازاریابی یک بخش جدا نشدنی است و نقش بسته بندی در بازاریابی نیز دقیقا تبلیغ کردن محصول یا کالای تولیدی است. با توجه به اطلاعاتی که روی بسته بندی مواد مختلف درج می شود که مثلا مواد غذایی از چه مواد اولیه ای تشکیل شده اند و یا اینکه نحوه استفاده از وسایل الکترونیکی خریداری شده به چه صورتی است و غیره، مشتریان درک بهتری پیدا کرده و میزان انتظار و رضایت آنها مدیریت می گردد و به شکلی هدفمند محصول مورد نظر تبلیغ می شود.
  • جذب خریدار: در قفسه های فروشگاه که تمامی محصولات مشابه مثل نوشابه های انرژی زا در یک قفسه قرار می گیرند، اهمیت بسته بندی است که تعیین می کند آیا محصول شما از بین ده ها برند مختلف دیده خواهد شد و مشتری را ترغیب به خرید خواهد کرد یا خیر. به همین دلیل نوع طراحی، لوگو و البته تاثیر رنگ در بسته بندی و در طراحی برای بازاریابی موفق اثرگذار هستند.
  • قابلیت استفاده: خریداران به دنبال نوعی از بسته بندی هستند که بتوان سریع آن را باز و بسته کرد، جمع کرد و با اشغال فضای کم ذخیره کرد، بعد از استفاده محتویات بتوان بسته بندی را مجددا استفاده کرد مثل شیشه های مربا و غیره. لذا در مواقعی که امکان پذیر باشد، برای بازاریابی موفق باید بسته بندی را با قابلیت کاربرد و استفاده بیشتر طراحی کرد.
  • حمل و نقل راحت: برخی از بسته بندی محصولات به نحوی است که شبیه به ساک دستی یا غیره هستند و حمل و نقل محصولات را خیلی راحتتر می کند و مشتریان را قطعا به سمت خود جلب خواهد کرد و از این طریق هم نقش بسته بندی در بازاریابی موفق ثابت شده است.
  • پرستیژ: اهمیت بسته بندی در امر بازاریابی به حدی بالاست که پرستیژ خاصی را برای برند و شرکت تولید کننده ایجاد می کند به نحوی که مشتریان یک محصول را با نوع بسته بندی آن می شناسند.
  • مؤثرترین شیوه بازاریابی: طبق تحقیقات مختلف مشخص شده اهمیت بسته بندی به حدی بالاست که طبق نظرسنجی های مختلف در سراسر دنیا، ۶۰% تصمیمات مشتریان برای خرید یک محصول در نقطه فروش و براساس ظاهر و بسته بندی آنهاست تا اینکه تبلیغات و روش های بازاریابی دیگر روی آنها اثر گذاشته باشد. حدود ۵۶% مشتریان هم عنوان کرده اند از طریق بسته بندی محصولات است که متوجه حضور محصولات جدید می شوند و تبلیغات در تلویزیون کمتر از ۴۰% نقش دارد. لذا بسته بندی و تبلیغات در بازاریابی در هم گره خورده اند.

بسته بندی باید از چاپ با کیفیت برخوردار باشد

بسته بندی محصولات پس از طراحی به مراحل چاپ و تولید می رسند. برای تولید یک بسته بندی حرفه ای نکات مهمی در مراحل طراحی و چاپ باید رعایت شود. پروسه چاپ بسته بندی نسبت به نوع متریال متفاوت و شامل مراحل مختلفی است.

  • انتخاب نوع متریال یا جنس بسته بندی
  • تهیه فیلم و زینک به تفکیک رنگها
  • چاپ طرح آماده شده بروی متریال
  • پوشش مناسب بروی چاپ به منظور مقاومت بسته بندی
  • انجام تکنیک های چاپ
  • مراحل جعبه سازی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *